فرهنگ کاری مردم ازبکستان

با آداب و رسوم کسب و کار در ازبکستان آشنا شویم!

فرهنگ کاری مردم ازبکستان


فرهنگ کاری مردم ازبکستان
برای داشتن رابطه تجاری با مردم ازبکستان نیاز است تا این کشور و فرهنگ کاری مردم ازبکستان را بیشتر بشناسیم.
از زمان استقلال ازبکستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1971،ازبکستان روشهای مختلفی را برای تحریک اقتصاد خود استفاده کرده است. اقتصاد مقاومتی(persistence) به سبک اقتصاد دستوری اتحاد جماهیر شوروی ،اتخاذ کنترل های سختگیرانه ارزی و حتی جداساز ی جزئی.
تمامی این روشها برای اقتصاد این کشور ها کارامد بوده و به دلیل همین ناکامی به میزان چشمگیری از سرمایه گذاری خارجی در این کشور کاسته شد . به هر روی ازبکستان به لطف صنایع معدنی ،هیدروکربنها و پنبه امکان جذب سرمایه خارجی را حفظ کرده و تولید ناخالص داخلی 113 میلیارد دلاری را برای خود رقم زد.
به هر حال در صورتیکه برنامه ای برای سرمایه گذاری موفق کاری را در ازبکستان دارید میبایست به آداب و رسوم خاص این کشور وفادار بمانید.

ارتباطات:


ازبکی زبان رسمی این کشور بوده و سه چهارم مردم این کشور به این زبان صحبت میکنند.
بخشی از مردم این کشور که در حدود یک پنجم جمعیت آن را تشکیل میدهند تبار روس داشته و به زبان روسی صحبت میکنند و زبان تاجیکی زبان متداول سایر بخش های مردم این کشور است.
“لازم به ذکر است که غالب مردم این کشور به دلیل سالهای بسیار زیاد عضویت این سرزمین در اتحاد جماهیر شوروی و نفوذ زبان روسی در بخش های اداری به زبان روسی تسلط مطلوبی دارند.”


“با وجود توانایی مردم ازبک برقراری ارتباط که حالت غیر مستقیم دارد باعث گیج شدن و تعجب خارجی ها میشود. گقتگو ها برخی مواقع به علل گوناگون ممکن است به حالت غیر رسمی در آید.” مردم تمایل به پرسیدن چندین سوال به طور همزمان در خصوص خانواده ، ازدواج، فرزندان و وضعیت سلامتی یکدیگر دارند که این پرسشها لزوما نیازی به پاسخگویی نداشته و حرف از سر ادب میباشد.


ازبکها در حین گفتگو با شخص متقابل فاصله فیزیکی کمی میگیرند، فاصله ای کمتر از طول یک دست که البته در حین مکالمه دو فرد از جنس مخالف فاصله بیشتری رعایت میشود. زمانی که طرفین از یک جنسیت باشند در طول مکالمه احتمال دارد به دفعات یکدیگر را لمس کنند، زنان دست یکدیگر را لمس میکنند در حالی که مردان ممکن است حالتی شبیه دست دادن به مکالمه بپردازند. ازبکها زمانی که طرفین از جنسیت مخالف هستند معمولا زمانی کمتری نسبت به شرایطی که طرفین از یک جنسیت هستند صرف میکنند.


لازم به یادآوری دارد که این موارد در نسلهای قبل بیشتر از نسل جوان این کشور مشاهده میشود؛ به این دلیل که نسل جوان بیش از نسل های قبلی از رسوم بین المللی آگاهند.
ارتباط چشمی منظم معمولا در گفتگو ها وجود دارد بخصوص وقتی که طرفین از یک جنسیت باشند .البته زمانی که گفتگو با جنس مخالف و یا فرد ما فوق باشد میزان ارتباط چشمی کمتری خواهند داشت.

پوشش:


فرهنگ کاری مردم ازبکستان
اگر چه جامعه ازبک برای خارجیان ممکن است کاملا کسل کننده به نظر بیاد ،اما ظاهر آراسته و پوشش مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. مردان ازبک غالبا ظاهری محافظه کارانه داشته و از کت و شلوارهای مرسوم استفاده میکنند ،در حالی که زنان را میتوان با ظاهری محافظه کارانه و رسمی و هم با ظاهری مطابق مد روز و اصطلاحا شیک مشاهده کرد .
باور عمومی بر این است که شلوار جین و تیشرت و در کل لباس ها غیر رسمی نا مناسب و بی ادبانه است.

شروع دیدار/خوشامد گویی:


زمانی که آقایان با مردان دیگر ملاقات میکنند به طور معمول دست داده و یا در زمان دست دادن ساعد/ بازوی یکدیگر را میگیرند. زمان دست دادن سوال در خصوص خانواده ،سلامتی،ازدواج “احوال همسر”و غیره… بسیار مهم است.


زنان نیز غالبا همین رفتار را دارند ، اما برخی مواقع آنها دیده بوسی نیز انجام داده و گونه یکدیگر را میبوسند. در جلساتی که جنسیت های متفاوت وجود دارد و زمانی که زن و مرد یکدیگر را ملاقات میکنند در حین دست دادن سکوت اهمیت ویژه ای دارد و با تکان دادن و خم کردن سر همراه است.

عنوان شغلی(حرفه ای)و کارت ویزیت:


هیچ پروتکل و رسم ویژه ای در ازبکستان برای این امر وجود ندارد. بنابراین بهتر است تا از پروتکل های بین المللی تقلید شود و در ابتدای جلسه اقدام به تبادل کارت های ویزیت نمود.

وقت شناسی:


در فرهنگ کاری مردم ازبکستان وقت شناسی و سر وقت حاظر شدن از اهمیت بالایی برخوردار نیست. به زبان دیگر شما میتوانید هر زمانی به دیدار طرف مقابل بروید (البته این روند در حال تغییر است). ازبکها احساس نمی کنند که میبایست به یک برنامه بسیار دقیق پایبند باشند و خود را مطیع زمان کنند .بنابراین ازبکها غالبا زمان آزاد زیادی دارند.


ازبکستان محلی جالب و جذاب برای دیدن است به خصوص این که با وجود آشفتگی و تغییرات بین نسلی همچنان مردمی با پشتکار دارد.


صنایع مختلفی در این کشور وجود دارد که فرصتهای تجاری جدیدی پیش روی شما قرار خواهد داد. با این حال از آنجا که مردم این کشور در قبال زمان توجهی از خودشان نشان نمیدهند ممکن است آنها غیر قابل اعتماد به نظر بیایند و این امر احتمال دارد تا باعث کاهش رغبت سرمایه گذار خارجی شود. اما اگر مصمم به انجام کار در ازبکستان هستید، رعایت نکات یاد شده میتواند یاری رسان شما در سفر های تجاریتان باشد.

مذاکره:


چانه زنی در بازار و حین معامله مورد انتظار و معمول است؛ این کار بخشی از فرهنگ کاری مردم ازبکستان است. معمولا این موضوع زمانبر خواهد بود و معمول است که احساسات خود را نشان دهید، مذاکره ترک میشود و مجدد طرفین با یکدیگر ملاقات میکنند تا به قیمتی پایین تر برسند و این کار تا رسیدن به توافق ادامه پیدا میکند. حتی ممکن است در صورتی که طرف مقابل تصمیم بگیرد تا به شما قیمت پایین تری نسبت به قبل و یا سایرین پیشنهاد بدهد وی به سوی شما خواهد آمد.


واحد تحقیق و توسعه شرکت میوان